lundhags

Lundhags

Företagets syfte är att engagera människor att leva hållbart och aktivt i naturen, samtidigt som de gör naturen mer tillgänglig för fler. Detta uppnås genom att erbjuda inspirerande produkter av hög kvalitet som är slitstarka och långlivade. Lundhags erbjuder även reparations- och underhållstjänster samt rådgivning om vård och skötsel av deras produkter.

Produkter

Vi på skaljacka.se har testat Lundhags skaljackor. Det vi gillar är den höga kvalitet blandad med väldigt lätta och smidiga skaljackor. Vi har listat några favoriter som du kan se här nedan.

Lundhags Padje Light Waterproof Jacket M Light Navy
Lundhags Padje Light Waterproof Jacket M Light Navy
Lundhags Padje Light Waterproof Jacket M Jade/Dark Agave
Lundhags Padje Light Waterproof Jacket M Jade/Dark Agave
lundhags

Hållbarhetsarbete

Hållbarhet är kärnan i Lundhags verksamhet. De tar ansvar i alla delar av sin verksamhet, från tillverkning till materialval och produktdesign, med målet att minimera sin påverkan på miljön. Deras hållbarhetsstrategi bygger på FN:s globala mål för hållbar utveckling och fokuserar på områden som hälsa och välbefinnande, anständiga arbetsvillkor, hållbar konsumtion och produktion, kampen mot klimatförändringar, skydd av hav och marina resurser, samt bevarande av rent vatten och biologisk mångfald.

Lundhags strävar efter att använda så lite som möjligt av jordens resurser och arbetar för hållbarhet genom hela sin leverantörskedja, från råvara till färdig produkt. De erbjuder olika produkter såsom ryggsäckar, kängor och långfärds-skridskor, med en filosofi att deras produkter ska vara funktionella och ha en bred användbarhet.

Genom att engagera sina kunder och uppmuntra dem att också bidra till att minska miljöpåverkan av deras friluftsprodukter, strävar Lundhags efter att skydda och bevara naturen för framtida generationer.

Historia

Lundhags är ett svenskt friluftsvarumärke med en historia som sträcker sig tillbaka till 1932 när Jonas Lundhag öppnade sitt skomakeri i Jämtland. Från början kännetecknades företaget av noggrant hantverk, hög kvalitet och ett genuint intresse för funktion och individ. Genom årtiondena har Lundhags utvecklats till ett av Sveriges mest ikoniska friluftsvarumärken.

Under 30-talet växte Lundhags popularitet i bygden tack vare Jonas Lundhags funktionella och bekväma skor, och han utvecklade även specialiserade ortopediska produkter för att lindra kunders ryggproblem. Under 40-talet började företaget expandera och utvecklade vattentäta kängor med hjälp av innovativa material som cellgummi.

På 50-talet fortsatte Lundhags att utforska nya material och utvecklade Skalkängan, som blev en framgångsrik produkt. Under 60-talet stod företaget starkt trots en tuff marknad och fortsatte att växa. På 70-talet tog Jonas son Jan över som VD och företaget expanderade till Norge och blev känd för pålitliga kängor för alla tillfällen.

Under 80-talet vann Lundhags uppmärksamhet för att leverera kängor till den engelska marinen och erhöll titeln Kunglig Hovleverantör. På 90-talet utvecklades företaget till en bredare friluftsleverantör med kläder och utomhusutrustning. Trots en svår eldsvåda 1998 återhämtade sig Lundhags snabbt och fortsatte att växa.

Under 2000-talet tog företaget steg mot globalisering och utvecklade samarbeten för tillverkning i Portugal. Den tredje generationen Lundhag tog över ledningen och breddade sortimentet till att inkludera ryggsäckar och kläder. Under 2010-talet stod hållbarhet i fokus med en ökad användning av återvunna material och giftfria produkter.

I 2020-talet lanserades konceptet ”Mad about Nature” och Lundhags fortsatte att fokusera på hållbarhet och innovativa produkter. I firandet av företagets 90-årsjubileum 2022 lanserades kampanjen ”Made to Last” för att hylla hantverket och hållbarheten i Lundhags produkter. I framtiden strävar Lundhags mot att bli CO2-neutrala och fortsätta vara en ledande aktör inom hållbar friluftslivsutrustning.